توشه توشه .

توشه

پنج غذاي اصلي براي بهبود سلامت چشم

پنج غذاي اصلي براي بهبود سلامت چشم

آيا تمام مواد مغذي مورد نياز براي پيشگيري از آب مرواريد، دژنراسيون ماكولا، آب سياه و ديگر مشكلات چشمي را دريافت مي كنيد؟ براي آگاهي از موادغذايي بسيار مفيد براي سلامت چشم ها مصاحبه سخنگوي سابق آكادمي تغذيه و رژيم غذايي آمريكا را مطالعه فرماييد.

 

كلم پيچ: منبعي از لوتئين و زيگزانتين

كلم پبچ منبع غني لوتئين و زيگزانتين است و از چشم ها در برابر آسيب نور خورشيد محفاظت مي كند. همچنين اين موادمغذي خطر ابتلا به آب مرواريد و دژنراسيون ماكولا را كاهش مي دهند. از منابع غني اين موادمغذي براي سلامت چشم ها مي توان به كلم كلارد، برگ هاي شلغم، اسفناج، بروكلي، نخودها، كيوي، انگور سياه، كدوي زرد، پرتغال، ذرت، انبه و خربزه عسلي اشاره كرد. بدن براي جذب لوتئين و زيگزانتين به چربي نياز دارد؛ بنابراين به همراه اين منابع غذايي مقداري از روغن هاي سالم مانند روغن زيتون نيز مصرف كنيد. كلم پيچ علاوه بر لوتئين و زيگزانتين شامل ويتامين C و بتاكاروتن براي سلامت چشم ها است.

 

سيب زميني شيرين: منبعي غني از بتاكاروتن

سيب زميني شيرين منبعي غني از بتا كاروتن است كه به خوبي مي تواند دژنراسيون ماكولا را كنترل كند. بدن بتاكاروتن را به ويتامين A تبديل كرده و اين ماده مغذي در پيشگيري از خشكي چشم ها و شب كوري موثر است. بتا كاروتن و ويتامين A به كاهش عفونت هاي چشمي كمك مي كنند. اگر تمايلي به مصرف سيب زميني شيرين نداريد، مي توانيد از ديگر موادغذايي نارنجي رنگ مانند كدوي حلوايي و هويج استفاده كنيد. همچنين سبزيجات سبز تيره مانند اسفناج و سبزي كلارد نيز حاوي بتا كاروتن مي باشند. از ديگر منابع خوب ويتامين A مي توان به شير، تخم مرغ و جگر اشاره كرد. همچنين مصرف روغن زيتون به همراه بتا كاروتن و ويتامين A براي جذب بهتر اين موادمغذي توصيه مي شود.

 

توت فرنگي: حاوي ويتامين C

توت فرنگي تازه و آبدار حاوي ويتامين C فراواني است و فوايد بسياري براي چشم ها دارد. اين ويتامين آنتي اكسيداني بسيار قوي است كه مي تواند خطر ابتلا به آب مرواريد را كاهش دهد. مصرف ساير موادغذايي غني از ويتامين C مانند فلفل دلمه اي، بروكلي، مركبات و طالبي نيز توصيه مي شود.

 

ماهي سالمون: خداحافظي با خشكي چشم

از خشكي چشمانتان رنج مي بريد؟ مصرف اسيدهاي چرب امگا۳ مي تواند به بهبود اين مشكل كمك كند. چربي هاي سالم را به صورت روزانه دريافت كنيد. مصرف دو تا سه بار در هر هفته از ماهي هاي چرب حاوي امگا۳ به ويژه ماهي سالمون توصيه مي شود. همچنين دريافت گردو، بذر كتان و دانه چيا يا تخم شربتي را فراموش نكنيد. ماهي سالمون منبع خوبي از ويتامين D است كه از دژنراسيون ماكولا پيشگيري مي كند. ويتامين D از طريق مصرف ساردين، ماهي خال مخالي، شير و آب پرتغال غني شده با ويتامين D قابل دريافت است.

 

چاي سبز: منبع آنتي اكسيدان

يك فنجان چاي سبز علاوه بر خاصيت آرامش بخشي كه دارد، به دليل آنتي اكسيدان هاي موجود در آن ممكن است به كاهش خطر ابتلا به آب مرواريد و دژنراسيون ماكولا كمك كند. چاي سبز حاوي كاتچين بوده كه داراي خواص آنتي اكسيداني و ضد التهابي است. از ديگر موادغذايي حاوي كاتچين مي توان به شكلات، توت ها و سيب اشاره كرد. چاي سياه نيز حاوي مقدار كمي كاتچين مي باشد


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ تير ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۵۳:۲۲ توسط:آقاي شريفي موضوع:

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :