توشه توشه .

توشه

راه هايي براي پيشگيري از سرطان با رژيم غذايي

راه هايي براي پيشگيري از سرطان با رژيم غذايي

تغذيه صحيح مي تواند احتمال ابتلا به سرطان را كاهش دهد. در واقع دستورالعمل هاي تغذيه اي براي پيشگيري از سرطان مشابه ساير دستوالعمل هاي توصيه شده براي پيشگيري از بيماري هاي قلبي يا ديابت است.

 

حفظ وزن مناسب

اضافه وزن و چاقي شكمي با افزايش خطر سرطان روده بزرگ در مردان و بانوان و همچنين سرطان هاي پانكراس، رحم و سينه در بانوان يائسه همراه است. از ديگر سرطان هاي مرتبط با چاقي مي توان به سرطان هاي مري، ركتوم، كليه، تيروئيد، صفرا، كبد، تخمدان و پروستات اشاره كرد.

 

محدوديت مصرف موادغذايي پركالري و مضر

موادغذايي داراي قند زياد و چربي هاي جامد را از رژيم غذايي خود حذف كنيد؛ زيرا اين موادغذايي علاوه بر كالري بالا مواد مغذي اندكي دارند. از اين موادغذايي مي توان به نوشيدني هاي شيرين، ميان وعده هاي فرآوري شده و دسرها اشاره كرد. كالري موجود در اين غذاها بسيار زياد است كه علاوه بر افزايش وزن خطر ابتلا به سرطان را افزايش مي دهند.

 

مصرف سبزيجات، ميوه ها، غلات كامل و بقولات

مصرف ميوه ها، سبزيجات، غلات كامل و بقولات خطر ابتلا به سرطان هاي ريه، دهان، مري، معده و روده را كاهش مي دهد.

 

كاهش مقدار گوشت دريافتي

برخي مطالعات حاكي از ارتباط احتمالي بين مصرف گوشت قرمز (به ويژه گوشت هاي فرآوري شده مانند همبرگر، سوسيس، بيكن و هات داگ) و سرطان روده است. بنابراين بيشتر از پروتئين هاي گياهي مانند لوبيا در كنار غلات كامل يا سبزيجات استفاده كنيد.

 

كاهش مصرف نمك (سديم)

در جوامعي كه افراد بيشتر از موادغذايي شور و سرشار از سديم استفاده مي كنند، خطر بروز سرطان افزايش مي يابد. بيشتر سديم ورودي به بدن از طريق مصرف غذاهاي فرآوري شده است. بنابراين برچسب محصولات غذايي را به دقت مطالعه كنيد تا از ميزان سديم موجود در آنها مطلع شويد. با توجه به برنامه تغذيه اي ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ ايالات متحده، افراد بايد مصرف سديم روزانه خود را به كمتر از ۲۳۰۰ ميلي گرم كاهش دهند. همچنين ميزان نمك دريافتي افراد مبتلا به فشار خون بالا بايد به ۱۵۰۰ ميلي گرم در روز محدود شود.

 

مكمل ها

مصرف موادغذايي كامل نسبت به مكمل ها بهترين راه براي كاهش خطر ابتلا به سرطان در بدن است. تحقيقات نشان مي دهد كه ارتباط هم افزايي بين مواد غذايي ارگانيك موجود در غذاها و اثر محافظتي آنها وجود دارد. بهترين منبع مواد مغذي براي پيشگيري از ابتلا به سرطان موادغذايي كامل و نوشيدني هاي سالم سرشار از مواد مغذي است. همچنين قبل از مصرف هر نوع مكمل با پزشك خود مشورت كنيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ تير ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۲۱:۵۰ توسط:آقاي شريفي موضوع:

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :